Hva er chiptuning?


Chiptuning er det vanlige navnet for prosessen av å optimalisere kjøretøyets "software" i styreenheten, ved å endre på parametere, det vil resultere i økt ytelse samt/eller lavere drivstoff forbruk, i tillegg til å fjerne funksjoner. I dag er terminologien "chiptuning" brukt til å forklare prosessen av å modifisere "softwaren". Det er ikke lengre nødvendig å modifisere chips, men i stedet modifiserer man "softwaren" i styreenheten/ECU (Engine Control Unit) og skriver det tilbake til Styreenheten/ECU. Derfor foretrekker vi terminologien ECU remapping. Denne prosessen har i hovedsak 3 steg som vises under. 

Lese original software fra ECU

Dette er gjort med spesial utstyr ved å lese ut "softwaren" via en OBD2 diagnose port, eller direkte fra Styreenheten/ECUen. Det er enten gjort ved å koble seg til en spesifikk kontakt, eller å koble seg på styreenhetens kontaktpinner, eller i noen sjeldne tilfeller ved å åpne styreenheten å koble seg direkte på prosessorens booting-punkt.

Optimalisering av original software

Etter lesing av den originale softwaren, lastes den opp i vårt system. Våre erfarne utviklere modifiserer innstillinger og verdier som er nødvendig for å kunne oppnå ønskede resultater for hvert spesifikke kjøretøy . Når optimaliseringen av softwaren er fullført, blir den lagret i en database sammen med originalen. 

Skrive ny sowtware til ECU.

Modifisert "Software" er utviklet spesifikt for den valgte Kjøretøys modell, Årgang, Motor, Styreenhets type, Samt "Software" versjon. Det blir skrevet til styreenheten på samme måte som den ble lest ut. Etter skriving av den optimaliserte "Softwaren" vil kjøretøyet umiddelbart endre forbedringene samt ytelsen.

Andre software tjenester:  

EGR delete 

EGR (Exhaust Gas Recirculation) er et system som brukes i mange moderne biler for å redusere utslippene av nitrogenoksider (NOx). Systemet fungerer ved å resirkulere deler av eksosgassen tilbake til forbrenningskammeret, noe som reduserer temperaturen under forbrenningen og dermed reduserer dannelsen av NOx.

Mens EGR-systemet er effektivt for å redusere utslippene, kan det også ha uønskede effekter på motorytelsen og drivstoffeffektiviteten. Noen bilentusiaster velger derfor å gjennomføre en såkalt "EGR delete", hvor EGR-systemet blir deaktivert eller fjernet fra bilen.

Fordelene med EGR delete inkluderer ofte forbedret motorytelse og drivstoffeffektivitet. Ved å fjerne EGR-systemet kan man redusere inntaket av eksosgass til forbrenningskammeret, noe som kan føre til renere forbrenning og dermed mer effektiv bruk av drivstoff. Dette kan resultere i økt kraft og dreiemoment, samt bedre respons fra motoren.

I tillegg kan EGR delete også bidra til å forlenge levetiden til motoren ved å redusere mengden eksosgasser som sirkulerer gjennom systemet. Dette kan bidra til å redusere risikoen for avleiringer og korrosjon i motoren, og dermed redusere behovet for hyppig vedlikehold.

Vi programmerer bilen slik at EGR-Ventilen holder seg lukket hele tiden, dermed trenger du ikke å gjøre store mekaniske inngrep - og motoren puster frisk luft.
Men dersom det har gått så langt at EGR-ventilen din sitter fast i åpen posisjon så er løsningen å blende ventilen i tillegg til ny software.

AdBlue delete 

AdBlue delete er en metode der AdBlue-systemet i et kjøretøy deaktiveres i motorstyring eller fjernes. AdBlue er en løsning som brukes i kjøretøy med selektiv katalytisk reduksjon (SCR) for å redusere utslipp av nitrogenoksid (NOx).
Mens AdBlue har sine miljøfordeler, som å redusere utslipp av skadelige stoffer, er det mange som fjerner AdBlue-systemet fordi det er kostbart og krever mye vedlikehold.

Fordeler med AdBlue delete:

-Reduserte driftskostnader: Ved å eliminere behovet for å fylle på AdBlue, kan bileiere redusere driftskostnadene for sine kjøretøy.

-Enklere vedlikehold: AdBlue-systemet kan kreve regelmessig vedlikehold, inkludert påfylling og vedlikehold av systemkomponenter. Ved å slette AdBlue-systemet, elimineres behovet for dette vedlikeholdet.

-Unngå problemer knyttet til AdBlue: Noen bileiere kan oppleve problemer med AdBlue-systemet, for eksempel feilmeldinger eller funksjonsfeil. Ved å fjerne systemet, unngår man slike potensielle problemer.

DPF delete 

DPF, eller dieselpartikkelfilter, er en del av moderne dieselbilers avgassystem. Dens hovedoppgave er å redusere utslipp av skadelige partikler i eksosen fra dieseldrevne kjøretøy. DPF fungerer ved å fange opp og lagre partikler fra eksosen mens den passerer gjennom filteret. Deretter gjennomgår filteret en regenereringsprosess, vanligvis ved hjelp av varme, for å brenne bort disse partiklene og opprettholde sin effektivitet.

Ofte kan dette filteret tette seg og da er det ekstremt dyrt å enten bytte det eller rense det, derfor velger mange å gå for en DPF-delete.

DPF delete er en praksis der DPF-systemet blir fjernet eller deaktivert fra et diesel-kjøretøy. Dette kan gjøres ved å fjerne fysisk filteret eller ved å endre kjøretøyets motorstyrings-programvare for å ignorere DPF-systemet.

Fordelene med DPF delete:

Økt kraft og ytelse: Ved å fjerne begrensningene som DPF-systemet kan pålegge eksosstrømmen, kan DPF delete føre til økt kraft og ytelse.

Forbedret drivstoffeffektivitet: Noen hevder at DPF delete kan forbedre drivstoffeffektiviteten ved å tillate bedre luftstrømning gjennom eksossystemet.

Redusert vedlikeholdsbehov: Ved å fjerne DPF-systemet, elimineres behovet for regelmessig vedlikehold og rensing av filteret

unsplash